“Cu cât dau mai mult, cu atât primesc mai mult”

În ultimele luni, voluntarii au fost eroii noștri! Sorin Marinescu, asistent social și coordonator energic al voluntarilor, povestește cum a pus pe picioare într-un timp record noul proiect Voluntari pentru vârstnici, pentru a răspunde provocărilor pe care le-au avut seniorii în perioada izolării sociale. Sorin a coordonat 180 de voluntari, realizând întregul management al voluntarilor la nivel național prin telefon, email, întâlniri Zoom, grupuri Whatsapp. Vorbim despre oameni de toate vârstele, profesiile și din toate zonele țării, având ca trăsătură comună dorința de a face ceva pentru semeni sau curajul de a-și asuma riscuri.

Am simțit că nivelul de motivare intrinsecă a fost unul foarte mare. Voluntarii au și ei bunici, copii, părinți, rude, prieteni. Brusc, contactul lor cu aceștia a fost întrerupt, creându-le stări sufletești mai puțin plăcute. Mulți voluntari au sunat imediat la Fundație, chiar înainte să apară campania noastră, spunându-ne că vor să se implice. Pe mine personal, m-au sunat prieteni care m-au întrebat: Cu ce putem să te sprijinim, Sorin?” M-am bucurat enorm de toate semnalele astea, eu oricum eram hotărât să fac ceva din momentul 10 martie 2020.

S-au realizat activități de voluntariat cu totul noi pentru Fundație, cum ar fi pregătirea coșurilor de cumpărărturi pentru vârstnici, livrarea unor pachete de ajutor material la casele celor singuri sau consiliere psihologică la telefon.

Au fost peste 250 de persoane care au solicitat informații cu privire la campania de voluntariat și le-am răspuns pe email, ca un prim pas. Apoi, toate persoanele au fost sunate, au primit îndrumări legate de campanie și rolul ei. O parte dintre ei au renunțat, unii din motive legate de riscuri, alții pentru că și-ar fi dorit altceva, dar au ales să fie informați în continuare de activitățile Fundației, pentru a participa la alte activități de voluntariat.

Într-adevăr, a existat multă panică, teamă, frică, cel puțin la începutul situației de criză în România și oamenii au reacționat diferit. Legat de selecție, am știut și simțit că oamenii nu trec prin cele mai bune momente și că unora acest tip de voluntariat nu li se potrivește, dar le-am apreciat pentru intenția de a se implica. 

Au rămas oamenii care și-au dorit foarte mult să fie de ajutor semenilor, care și-au pus în pericol sănătatea, au dat din timpul lor și au adus bucurie în sufletele vârstnicilor singuri. Unii voluntari spuneau chiar că lor le face bine să ajute și fac asta cu mare bucurie. Am fost alături de ei, în prima linie, încă dinainte de începerea campaniei. Asta mă motivează şi pe mine – să văd că oamenii sunt lângă mine şi sunt gata să înceapă să acționeze într-un proiect în care eu cred.

Una dintre cele mai mari provocări a fost lipsa contactului personal cu noii voluntari. Practic, nu apucam să ne cunoaștem, să facem schimb de informații ori să primim feedbackul lor din teren într-un cadru obișnuit, totul a fost online, cum spuneam. A mai fost și faptul că voluntarii acționau în 14 orașe, iar vizitarea lor nu a fost posibilă până acum, ceea ce ar fi oferit un mare grad de motivare celor implicați.

Am avut 180 de voluntari activi, care au acționat și s-au implicat în sprijinul persoanelor vârstnice sub umbrela Fundaţiei Regale Margareta a României, reuşind să proceseze în toată ţara peste 4.200 de comenzi sociale pentru seniorii peste 65 de ani şi persoanele cu dizabilităţi. Au cumulat astfel peste 5.200 de ore de voluntariat de criză. Voluntarii au avut diverse roluri – o parte din ei au pregătit zilnic coșurile de cumpărături comandate telefonic de vârstnici, pentru a le fi livrate acasă, acţionând în 45 de magazine Kaufland. Petreceau în magazin în medie 4 ore/zi, pregătind cumpărăturile solicitate telefonic de vârstnicii din orașul lor care nu își puteau părăsi locuința, din cauza imobilitatii fizice sau chiar din frică. La final, predau cumpărăturile unui curier Glovo, care le livra  vârstnicilor acasă, prin serviciu gratuit. 

Am fost tot timpul lângă ei când au avut nevoie de materiale de protecţie, am mai băut câte o cafea de la, am petrecut timp de calitate cu ei, între comenzi, sau am râs împreună de foarte multe ori.  Am dăruit câte un trandafir voluntarelor care erau pe tură, în pre-ziua Paştelui, am încercat de asemenea să oferim câte un tricou fiecărui voluntar din cadrul echipei, să simtă ca sunt parte din această organizație, care face ceva bun și valoros pentru semenii noștri.

Le-am trimis din partea Fundației un mesaj de încurajare și mulţumire înainte de Paşte şi cred că a contat mult pentru voluntari să vadă că Fundaţia apreciază munca lor și că este valorizată, că foarte multe persoane vârstnice singure, beneficiază de sprijinul lor.

Dar poate că cel mai însemnat gest de mulțumire a fost scrisoarea primită de fiecare voluntar din partea Majestății Sale Margareta – Președinte al Fundației noastre.

Deși poate nu mai e la modă, eu chiar cred cu adevărat în Dumnezeu și acesta este resortul meu, vă spun sincer. Este ca circuitul apei în natură, cu cât dau mai mult, cu atât primesc mai mult …

Distribuie pe:

FII LA CURENT CU NOUTĂȚILE!

Înscrie-te la newsletter

URMĂREȘTE-NE: